Bygga, bo och miljö (23)
- 
Anmälan om fastighetsnära insamling i flerbostadshusFrån och med 1 januari 2024 får kommunen ansvar att samla in papper-, plast-, metall- samt glasförpackningar. I denna E-tjänst anmäler ni om ni har fastighetsnära insamling som ni behöver få hämtat. Uppgifterna i E-tjänsten ligger till grund för ersättningen ni får från kommunen för insamlingen. Ersättningen utgår som en rabatt på er renhållningsfaktura. För att få rabatten ska hushållen ha möjlighet att sortera ut alla fraktioner. Kontroll kan komma att göras. Från och med 1 januari 2024 får kommunen ansvar att samla in papper-, plast-, metall- samt glasförpackningar. I denna E-tjänst anmäler ni om ni har fastighetsnära insamling som ni behöver få hämtat. Uppgifterna i E-tjänsten ligger till grund för ersättningen ni får från kommunen för insamlingen. Ersättningen utgår som en rabatt på er renhållningsfaktura. För att få rabatten ska hushållen ha möjlighet att sortera ut alla fraktioner. Kontroll kan komma att göras. 
- 
Anmälan om kompostering av biologiskt köksavfallHär kan du anmäla om du har för avsikt att kompostera ditt matavfall istället för att lämna det till kommunen. I anmälan har du även möjlighet att ange om du vill ha matavfallskärlet hämtat från din fastighet. 
- 
Anmälan om misstänkt matförgiftningHär kan du, direkt via e-tjänsten, registrera en anmälan till oss på miljöavdelningen om du misstänker att du blivit matförgiftad av livsmedel från butik, restaurang eller annat matställe i Kalix kommun. Det finns även en blankett för utskrift. 
- 
Anmälan om trasigt sopkärlHär kan du anmäla om ditt sopkärl är trasigt – byte av lock, hjul och soptunna. 
- 
Anslutning till Kalixnet stadsnät - Villa/privatpersonGäller för anslutning till Kalixnet stadsnät för områden där fiber redan finns i området, för privatkunder gäller detta i dagsläget bara Töre. 
- 
Ansök om ny adressAdresser är viktiga för att tex räddningstjänst och ambulans snabbt ska hitta i kommunen Saknar du adress till t.ex sommarstugan eller annan plats så kan du här ansöka om en adress. Exempel på adresser som många gånger saknas är exempelvis adresser till sommarbostäder, fritidsanläggningar, badplatser m.m. 
 Adresser är viktiga för att tex räddningstjänst och ambulans snabbt ska hitta i kommunen Saknar du adress till t.ex sommarstugan eller annan plats så kan du här ansöka om en adress. Exempel på adresser som många gånger saknas är exempelvis adresser till sommarbostäder, fritidsanläggningar, badplatser m.m. 
 
- 
Ansökan om bygglovHär hittar du information om och de handlingar som behövs för att söka bygglov. 
- 
Beställning av sorteringsskyltar till flerbostadshusHär kan du beställa skyltar till fastighetens avfallsutrymme/ miljörum. För att få skyltarna gratis är kravet att ni erbjuder sortering av alla fraktioner. Det är lämpligt att beställa en skylt för varje kärl och med skyltarna kommer det även en monteringsanvisning. Ni kommer bli kontaktade när skyltarna är klara. Det kan ta några veckor eftersom vi samlar in beställningar innan vi gör en beställning från tryckeriet. Här kan du beställa skyltar till fastighetens avfallsutrymme/ miljörum. För att få skyltarna gratis är kravet att ni erbjuder sortering av alla fraktioner. Det är lämpligt att beställa en skylt för varje kärl och med skyltarna kommer det även en monteringsanvisning. Ni kommer bli kontaktade när skyltarna är klara. Det kan ta några veckor eftersom vi samlar in beställningar innan vi gör en beställning från tryckeriet. 
- 
Boka bostadsfastighetKalix kommun har drygt 100 bostadsfastigheter till salu idag. Kommunen tillämpar ingen tomtkö utan bostadsfastigheterna kan säljas per omgående, först till kvarn. För att boka en bostadsfastighet skickar du in ansökan via denna e-tjänst. Om du inte har möjlighet att boka via e-tjänsten kan du skicka in information om vilken fastighet du vill boka, fakturerings- och kontaktuppgifter, till Kalix kommun via e-post till mark@kalix.se eller via brev till Kalix kommun, 952 81 Kalix – märk kuvertet ”Boka bostadsfastighet”. Kalix kommun har drygt 100 bostadsfastigheter till salu idag. Kommunen tillämpar ingen tomtkö utan bostadsfastigheterna kan säljas per omgående, först till kvarn. För att boka en bostadsfastighet skickar du in ansökan via denna e-tjänst. Om du inte har möjlighet att boka via e-tjänsten kan du skicka in information om vilken fastighet du vill boka, fakturerings- och kontaktuppgifter, till Kalix kommun via e-post till mark@kalix.se eller via brev till Kalix kommun, 952 81 Kalix – märk kuvertet ”Boka bostadsfastighet”. 
- 
Brandfarlig vara, anmälan av föreståndare och person med betydande inflytandeDu som redan har ett befintligt tillstånd för hantering av brandfarlig vara kan anmäla ny föreståndare och/eller person med betydande inflytande här. 
- 
Brandfarlig vara, tillståndAnsökan om tillstånd för att hantera brandfarliga varor. Tillståndskravet är kopplat till den som yrkesmässigt eller i större mängd hanterar brandfarliga varor. 
- 
EgensotningAnsökan om att få rengöra/sota på egen fastighet. 
- 
Explosiv vara, godkännande av föreståndare/person med betydande inflytande/deltagareDu som redan har ett befintligt tillstånd för hantering av explosiv vara kan ansöka om godkännande av ny föreståndare och deltagare samt anmäla personer med betydande inflytande här. 
- 
Explosiv vara, tillståndAnsökan om tillstånd för att hantera explosiv vara. Tillstånd ska sökas för hantering och/eller överföring av explosiva varor. 
- 
Flyttanmälan vatten och renhållningHär kan du som säljer en fastighet göra en anmälan om ägarbyte för både vatten och renhållning. Anmälan bör göras i god tid innan ägarbytet sker. 
- 
Hämtning av grovavfall för hushållMed den här e-tjänsten kan du beställa hämtning av grovavfall (stoppade möbler, ej återvinningsbart avfall, så som porslin och keramik samt kyl och frys). Observera att du inte kan beställa hämtning av andra avfallsslag som till exempel trädgårdsavfall, farligt avfall, däck. Dessa avfall behöver du själv lämna på återvinningscentralen. Märk avfallet med innehåll och om du använder plastsäckar får de gärna vara genomskinliga för att underlätta arbetsmiljön för personalen på återvinningscentralen. Med den här e-tjänsten kan du beställa hämtning av grovavfall (stoppade möbler, ej återvinningsbart avfall, så som porslin och keramik samt kyl och frys). Observera att du inte kan beställa hämtning av andra avfallsslag som till exempel trädgårdsavfall, farligt avfall, däck. Dessa avfall behöver du själv lämna på återvinningscentralen. Märk avfallet med innehåll och om du använder plastsäckar får de gärna vara genomskinliga för att underlätta arbetsmiljön för personalen på återvinningscentralen. 
- 
KartaHär kan du hitta information som är till hjälp exempelvis när du vill ha underlag till ditt bygglov eller bara se hur det ser ut runtom i samhället. 
- 
MätaravläsningHär kan du lämna in uppgifter om din vattenförbrukning. 
- 
Registrering av medelstor förbränningsanläggningRegistrering av medelstor förbränningsanläggning enligt 21 § förordning (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar. 
- 
Renhållningsabonnemang LIPI den här e-tjänsten kan du som fritidshusägare beställa abonnemang för våra lättillgängliga insamlingsplatser (LIP). Du kan även beställa extra mobila nycklar och tagg för öppning av rest- och matavfallsbehållare. 
- 
Tillbuds- och olycksrapportering för brandfarliga eller explosiva varorHär rapporterar du som bedriver tillståndspliktig hantering av brandfarlig/explosiv vara om ett tillbud eller en olycka inträffat. 
- 
Värmepump - anmälan och tillstånd för installation av värmepumpHär kan du anmäla eller söka tillstånd för installation av värmepump. Tänk på att du inte får påbörja borrningen/installationen innan du fått ett positivt beslut från Kalix kommun (beroende på arbetsbelastningen kan det ta upp till 6 veckor). 
- 
Ändrat behov av avfallskärlHär kan du ändra storlek eller antal avfallskärl. 
Interna e-tjänster (1)
- 
Schemaläggning för timvikarierDu som är timanställd vid Kalix kommun kan här logga in i schemaläggaren där du anger vilka tider som du är tillgänglig för arbete. 
Kommun och politik (5)
- 
Digitala nämndenHär kan du som är politiker, både ordinarie och ersättare, ta del av alla ärendelistor, beslutsunderlag och protokoll för olika politiska sammanträden. 
- 
FörtroendemannaregistretI Kalix kommuns förtroendemannaregister hittar du uppgifter om sammansättningen i kommunens alla nämnder, bolag och stiftelser. Här finns information om hur du kan kontakta dem samt vilka uppdrag de har. 
- 
Jag vill göra ändringar gällande en faktura från Kalix kommunHär kan du skicka in en ansökan om anstånd, ändra din fakturaadress eller bestrida en faktura från Kalix kommun. Anstånd betyder att man skjuter fram betaldatumet. Om du fått en felaktig faktura kan du bestrida den. 
- 
Samtycke om användning av bildmaterialI enlighet med GDPR (dataskyddsförordningen) har Kalix kommun tagit fram samtyckesblanketter som ska användas av anställda som ämnar publicera bilder på människor i någon av Kalix kommuns kanaler. Du som skriver på samtycker till att dina personuppgifter i form av bildmaterial (film och fotografier) får användas för publicering i specificerade kanaler, för Kalix kommun. I enlighet med GDPR (dataskyddsförordningen) har Kalix kommun tagit fram samtyckesblanketter som ska användas av anställda som ämnar publicera bilder på människor i någon av Kalix kommuns kanaler. Du som skriver på samtycker till att dina personuppgifter i form av bildmaterial (film och fotografier) får användas för publicering i specificerade kanaler, för Kalix kommun. 
- 
Synpunkter och klagomålKalix kommun arbetar för en nära kontakt med kommunens invånare. Dina synpunkter - positiva som negativa - är viktiga. Gör din röst hörd, och hjälp oss att göra ett bättre jobb! 
Kultur och fritid (4)
- 
Ansökan om byapengByapengen ska stimulera till långsiktig och hållbar utveckling av Kalix landsbygd. Förening vars verksamhet är av övergripande karaktär för majoriteten i byn och syftar till utveckling för byn/bygden kan söka byapeng. Den sökande bör därför beskriva hur föreningen blivit utsedd att vara sökande. En ideell förening prioriteras om det finns flera sökande från samma by. Byapengen ska stimulera till långsiktig och hållbar utveckling av Kalix landsbygd. Förening vars verksamhet är av övergripande karaktär för majoriteten i byn och syftar till utveckling för byn/bygden kan söka byapeng. Den sökande bör därför beskriva hur föreningen blivit utsedd att vara sökande. En ideell förening prioriteras om det finns flera sökande från samma by. 
- 
Ansökan om byapengIntro:Syftet med byapengen är att stimulera långsiktig och hållbar utveckling av landsbygden, uppmuntra bra utvecklingsprojekt och utvecklingsplaner för byn/bygden och öka det lokala inflytandet. Förening vars verksamhet är av övergripande karaktär för majoriteten i byn och syftar till utveckling för byn/bygden har möjlighet att ansöka om byapeng. En ideell förening prioriteras om det finns flera sökande från samma by.Vid frågor kontakta Näringslivsenheten https://www.kalix.se/Naringsliv/Kontakta-oss/Intro:Syftet med byapengen är att stimulera långsiktig och hållbar utveckling av landsbygden, uppmuntra bra utvecklingsprojekt och utvecklingsplaner för byn/bygden och öka det lokala inflytandet. Förening vars verksamhet är av övergripande karaktär för majoriteten i byn och syftar till utveckling för byn/bygden har möjlighet att ansöka om byapeng. En ideell förening prioriteras om det finns flera sökande från samma by.Vid frågor kontakta Näringslivsenheten https://www.kalix.se/Naringsliv/Kontakta-oss/
- 
BibliotekstjänsterHär kan du se dina lån på biblioteken, låna e-böcker med mera. Du behöver lånekortsnummer och pinkod. 
- 
Näringsliv och arbete (11)
- 
Anmälan om försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållareHär kan du anmäla försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. 
- 
Anmälan om hämtning av avfall för samlokaliserad verksamhetAnmälan gäller bara samlokaliserade verksamheter, alltså verksamheter som ligger i ett flerbostadshus och nyttjar samma kärl som hushållen. 
- 
Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd alkoholdryckerHär kan du ansöka om nytt stadigvarande serveringstillstånd för att servera alkoholhaltiga drycker. 
- 
Ansökan om tillstånd för försäljning av tobaksvarorHär kan du ansöka om tillstånd för försäljning av tobaksvaror. 
- 
Avtal hemsändning av dagligvaror och/eller särskilda inköpsturerKalix kommun erbjuder hemsändning av dagligvaror och särskilda inköpsturer som en service för hushåll i våra prioriterade landsbygdsområden. Detta avtal tecknas mellan kommunen och dagligvaruhandeln och beskriver ansvar, ersättning och villkor för tjänsten. 
- 
Ersättning för hemsändningDen här e-tjänsten vänder sig till föreningar och butiker i Kalix kommun som har avtal om att utföra hemsändning av dagligvaror eller anordna särskilda inköpsturer.Här ansöker ni om ersättning för genomförda leveranser, enligt gällande riktlinjer från 2025.
 Ersättning betalas ut i efterskott, månadsvis eller kvartalsvis beroende på vad ni valt.Den här e-tjänsten vänder sig till föreningar och butiker i Kalix kommun som har avtal om att utföra hemsändning av dagligvaror eller anordna särskilda inköpsturer.Här ansöker ni om ersättning för genomförda leveranser, enligt gällande riktlinjer från 2025.
 Ersättning betalas ut i efterskott, månadsvis eller kvartalsvis beroende på vad ni valt.
- 
- 
Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter, anmälanAnmälan om försäljning av tobaksfria nikotinprodukter 
- 
Lediga jobbHär listar vi alla lediga jobb hos Kalix kommun och du kan ansöka digitalt. Välkommen med din ansökan. 
- 
Livsmedelsverksamhet - anmälan om registreringSka du starta en livsmedelsverksamhet? Registrera den här! 
- 
Upphandling och inköpKalix kommun köper varor och tjänster för cirka 200 000 000 kronor varje år. Här kan du läsa mer om vad som gäller för dig som vill bli en av våra leverantörer samt lämna in anbud i aktuella upphandlingar. 
Samhälle och gator (7)
- 
Anmälan om uppehåll i sophämtningHär kan du som medborgare beställa uppehåll i din sophämtning om du ska vara bortrest under en längre period. Uppehållet måste vara längre än tre månader men mindre än 12 månader. 
- 
Ansökan om att få ställa ut blomlådor på kommunala vägar och gatorVill du ansöka om tillstånd att placera ut blomlådor på gatan? 
- 
Ansökan om markanvisning hos Kalix KommunKalix kommun säljer fastigheter på kommunal mark för företags utökning och nyetablering. Försäljningen inleds med att företaget ansöker om en markanvisning. Kommunen behandlar och beslutar sedan om ni erhåller en markanvisning för ert projekt.Ni kan ansöka genom vår e-tjänst alternativt på pdf-blankett när ni identifierat ett område eller en fastighet som ni är intresserad av.Inför en ansökan kan ni kontakta Näringslivsenheten: Peder Nilsson peder.nilsson@kalix.se 0923-65 635 för frågor om företagande och etablering i KalixSamhällsbyggnadsförvaltningen: mark@kalix.se 0923-65 000 för frågor om markanvisningar och markköp.Mer att läsa: Kommunens riktlinjer för markanvisning, Riktlinjer för markanvisning och markanvisningsavtal.Kalix kommun säljer fastigheter på kommunal mark för företags utökning och nyetablering. Försäljningen inleds med att företaget ansöker om en markanvisning. Kommunen behandlar och beslutar sedan om ni erhåller en markanvisning för ert projekt.Ni kan ansöka genom vår e-tjänst alternativt på pdf-blankett när ni identifierat ett område eller en fastighet som ni är intresserad av.Inför en ansökan kan ni kontakta Näringslivsenheten: Peder Nilsson peder.nilsson@kalix.se 0923-65 635 för frågor om företagande och etablering i KalixSamhällsbyggnadsförvaltningen: mark@kalix.se 0923-65 000 för frågor om markanvisningar och markköp.Mer att läsa: Kommunens riktlinjer för markanvisning, Riktlinjer för markanvisning och markanvisningsavtal.
- 
Bokning av avstängning/påslagning av sommarvattenHär kan du som ägare av fritidshus boka avstängning och påslagning av sommarvatten till ditt fritidshus. 
- 
FelanmälanKalix kommuns e-tjänst för felanmälan är det bästa sättet att rapportera in fel och ärenden som inte är av akut art. Ärenden dokumenteras då direkt i felanmälningssystemet och du får ett kvitto på att din anmälan är mottagen. Via vår e-tjänst kan du rapportera fel inom kommunala fastigheter, fastigheter och lokaler som används inom kommunens sociala verksamhet och inom gator, vägar, vatten- och avloppsledningar samt anläggningar. Kalix kommuns e-tjänst för felanmälan är det bästa sättet att rapportera in fel och ärenden som inte är av akut art. Ärenden dokumenteras då direkt i felanmälningssystemet och du får ett kvitto på att din anmälan är mottagen. Via vår e-tjänst kan du rapportera fel inom kommunala fastigheter, fastigheter och lokaler som används inom kommunens sociala verksamhet och inom gator, vägar, vatten- och avloppsledningar samt anläggningar. 
- 
GrävtillståndDu behöver tillstånd för att gräva och schakta i kommunens mark. Beställaren av grävarbetet ska ansöka senast 10 arbetsdagar före arbetet påbörjas. Vid större områden kan längre tid krävas. Efter att dessa uppgifter kommit in till Kalix kommun tas beslut om tillståndet. Arbetet på kommunens mark får inte påbörjas förrän kommunen beviljat grävtillståndet. Du behöver tillstånd för att gräva och schakta i kommunens mark. Beställaren av grävarbetet ska ansöka senast 10 arbetsdagar före arbetet påbörjas. Vid större områden kan längre tid krävas. Efter att dessa uppgifter kommit in till Kalix kommun tas beslut om tillståndet. Arbetet på kommunens mark får inte påbörjas förrän kommunen beviljat grävtillståndet. 
- 
Utebliven tömning av sopkärlHär kan du anmäla om ditt sopkärl inte blivit tömt trots att det stått på platsen för tömning. 
Stöd och omsorg (19)
- 
Ansökan om byte av, samt klagomål på god manHär kan du som huvudman lämna in klagomål eller ansökan om byte av god man. 
- 
Ansökan om försörjningsstödNär inkomsterna inte räcker till för de utgifter du och din familj har eller när någon oförutsedd händelse gör att ekonomin omkullkastas, så har du möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd så kallat försörjningsstöd. 
- 
Ansökan om insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen)Du som har ett funktionshinder och behöver hjälp för att klara vardagen och din livssituation kan få stöd och service av olika slag. Vad du kan få bestäms av hur ditt behov ser ut. Varje insats prövas individuellt. Målet är att du ska få den hjälp som behövs för att du ska kunna leva ett bra liv. 
- 
Ansökan om Kalix kommuns stipendium inom vård- och omsorgsområdetHär kan du ansöka om 2024 års stipendium inom vård- och omsorgsområdet. Stipendiet är 5000 kr, instiftat av Socialförvaltningen, Kalix kommun. 
- 
Ansökan om stöd och hjälp för riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematikE-tjänsten för ansökan om stöd och hjälp för riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematik finns nu tillgänglig på socialförvaltningens nya medborgarportal. Du hittar portalen på https://kalix-public.pulsencombine.se där du enkelt kan skicka in din ansökan och följa ditt ärende online.E-tjänsten för ansökan om stöd och hjälp för riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematik finns nu tillgänglig på socialförvaltningens nya medborgarportal. Du hittar portalen på https://kalix-public.pulsencombine.se där du enkelt kan skicka in din ansökan och följa ditt ärende online.
- 
Ansökan om överförmyndarens samtyckeHär kan du ansöka om överförmyndarens samtycke. 
- 
Ansökan till Tingsrätten avseende god manHär kan du som anser dig vara i behov av stöd från god man ansöka om detta, e-tjänsten gäller även för anhöriga som ansöker för annans räkning. 
- 
Begäran om entledigande från rollen som god man eller förvaltareHär kan du som är god man eller förvaltare begära entledigande från ditt uppdrag. 
- 
Begäran om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)Personer med funktionsnedsättning kan ha rätt till stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Personlig assistans, boende med särskild service och daglig verksamhet är exempel på insatser. 
- 
FamiljerådgivningenFamiljerådgivningen arbetar med samlevnadsfrågor, framför allt i parrelationer. Alla kan få problem i sina nära relationer vid olika tidpunkter i livet. Det finns tillfällen när man kan behöva professionell hjälp att samtala kring svårigheter. Vi har tystnadsplikt. Du kan vara anonym om du vill. Vid behov erbjuder vi tolk. Om du vill boka en tid för samtal gör du detta enklast via e-tjänsten, om du har övriga frågor kan du ringa oss på 076-760 16 92. Kalix och Överkalix har gemensam familjerådgivning. Familjerådgivningsenheten i Kalix utför all familjerådgivning åt Överkalix kommuns invånare. Familjerådgivningen arbetar med samlevnadsfrågor, framför allt i parrelationer. Alla kan få problem i sina nära relationer vid olika tidpunkter i livet. Det finns tillfällen när man kan behöva professionell hjälp att samtala kring svårigheter. Vi har tystnadsplikt. Du kan vara anonym om du vill. Vid behov erbjuder vi tolk. Om du vill boka en tid för samtal gör du detta enklast via e-tjänsten, om du har övriga frågor kan du ringa oss på 076-760 16 92. Kalix och Överkalix har gemensam familjerådgivning. Familjerådgivningsenheten i Kalix utför all familjerådgivning åt Överkalix kommuns invånare. 
- 
FöräldrasupportenTill Föräldrasupporten kan du vända dig som förälder eller närstående till barn eller ungdomar i åldern 0-18 år. Vi erbjuder bland annat enskilda samtal och föräldrakurser. Hos oss får du coachning och vägledning kring utmaningar i vardagen och hur du kan bemöta ditt barn eller ungdom i olika situationer under hela uppväxten. Till Föräldrasupporten kan du vända dig som förälder eller närstående till barn eller ungdomar i åldern 0-18 år. Vi erbjuder bland annat enskilda samtal och föräldrakurser. Hos oss får du coachning och vägledning kring utmaningar i vardagen och hur du kan bemöta ditt barn eller ungdom i olika situationer under hela uppväxten. 
- 
Huvudmans/Omyndigs tillgångar och skulderGode män, förvaltare och särskilt förordnade förmyndare ska ge in förteckning av den omyndiges/huvudmannens tillgångar och skulder per förordnandedagen. Förteckningen enligt det ovanstående ska vara överförmyndaren tillhanda inom två månader från förordnandedagen. Legala förmyndare (föräldrar) ska ge in förteckning inom en månad från det omyndigs tillgångar överstigit åtta gånger gällande prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) eller erhållit tillgångar under villkor om att förvaltningen av den ska stå under särskild överförmyndarkontroll. Gode män, förvaltare och särskilt förordnade förmyndare ska ge in förteckning av den omyndiges/huvudmannens tillgångar och skulder per förordnandedagen. Förteckningen enligt det ovanstående ska vara överförmyndaren tillhanda inom två månader från förordnandedagen. Legala förmyndare (föräldrar) ska ge in förteckning inom en månad från det omyndigs tillgångar överstigit åtta gånger gällande prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) eller erhållit tillgångar under villkor om att förvaltningen av den ska stå under särskild överförmyndarkontroll. 
- 
Inför fastställande av fader- eller föräldraskapFyll i alla uppgifter så bokar vi in en tid för fastställande av fader- eller föräldraskap. 
- 
Intresseanmälan - TallkronanFör dig som är 65+ och är skriven i Kalix kommun erbjuder Kalix kommun moderna, fräscha och bekväma lägenheter med närhet till hälsocentral, butiker, friluftsliv, kultur och nöje. Låter det intressant? För att få en plats på Tallkronan, boendet med det lilla extra, gäller följande generella kriterier: du är 65 år eller äldre, du får inte ha missbruksproblematik och dina eventuella vård- och omsorgsbehov kan tillfredsställas med hjälp av hemtjänstinsatser. OBS! För tillfället finns inga lediga lägenheter men du kan fortfarande lämna in en intresseanmälan för framtiden. För dig som är 65+ och är skriven i Kalix kommun erbjuder Kalix kommun moderna, fräscha och bekväma lägenheter med närhet till hälsocentral, butiker, friluftsliv, kultur och nöje. Låter det intressant? För att få en plats på Tallkronan, boendet med det lilla extra, gäller följande generella kriterier: du är 65 år eller äldre, du får inte ha missbruksproblematik och dina eventuella vård- och omsorgsbehov kan tillfredsställas med hjälp av hemtjänstinsatser. OBS! För tillfället finns inga lediga lägenheter men du kan fortfarande lämna in en intresseanmälan för framtiden. 
- 
Intresseanmälan till Äldreomsorgslyftet 2025Äldreomsorgslyftet – Investera i din framtid inom äldreomsorgenVill du utbilda dig till vårdbiträde, undersköterska eller specialistundersköterska – och samtidigt få ekonomiskt stöd under studietiden? Då är Äldreomsorgslyftet något för dig!Detta är en statlig satsning som pågår 2024–2026 och syftar till att:- Höja kvaliteten i äldreomsorgen
- Stärka kompetensen hos personalen
- Skapa en mer hållbar och attraktiv arbetsmiljö
 Anmäl ditt intresse i denna e-tjänst! Äldreomsorgslyftet – Investera i din framtid inom äldreomsorgenVill du utbilda dig till vårdbiträde, undersköterska eller specialistundersköterska – och samtidigt få ekonomiskt stöd under studietiden? Då är Äldreomsorgslyftet något för dig!Detta är en statlig satsning som pågår 2024–2026 och syftar till att:- Höja kvaliteten i äldreomsorgen
- Stärka kompetensen hos personalen
- Skapa en mer hållbar och attraktiv arbetsmiljö
 Anmäl ditt intresse i denna e-tjänst! 
- 
Orosanmälan barn och unga - gör anmälan som privatpersonOm du känner oro för att ett barn eller en ungdom far illa, är det viktigt att du berättar det för oss som har rätt att ingripa för att skydda och hjälpa. När du använder e-tjänsten behöver du logga in med e-legitimation vilket innebär att du inte kan vara anonym. Vill du göra en orosanmälan anonymt måste du lämna in din orosanmälan via papper eller telefon. Vi tycker dock att det är bättre om du vill stå för din oro med ditt namn. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. OBS! Om du tror att barnet befinner sig i akut fara, ring Socialförvaltningen via Kalix kommuns växel på 0923-650 00 (kontorstid vardagar) eller 112 (övrig tid). Om du känner oro för att ett barn eller en ungdom far illa, är det viktigt att du berättar det för oss som har rätt att ingripa för att skydda och hjälpa. När du använder e-tjänsten behöver du logga in med e-legitimation vilket innebär att du inte kan vara anonym. Vill du göra en orosanmälan anonymt måste du lämna in din orosanmälan via papper eller telefon. Vi tycker dock att det är bättre om du vill stå för din oro med ditt namn. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. OBS! Om du tror att barnet befinner sig i akut fara, ring Socialförvaltningen via Kalix kommuns växel på 0923-650 00 (kontorstid vardagar) eller 112 (övrig tid). 
- 
Orosanmälan barn och unga - gör anmälan som tjänstepersonDu som är tjänsteperson och hyser misstanke om att ett barn far illa är enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen skyldig att upprätta en anmälan till socialtjänsten. Mer information om din anmälningsplikt hittar du på socialstyrelsen.se Du är annars välkommen att ringa socialtjänstens mottagningsenhet på telefonnummer 0923-65064 för konsultation. Om du gör anmälan som tjänsteperson på Kalix kommun ser vi gärna att du går in via Kalix kommuns intranät så att du loggas in i din yrkesroll och kan få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. OBS! Om du tror att barnet befinner sig i akut fara, ring Socialförvaltningen via Kalix kommuns växel på 0923-650 00 (kontorstid vardagar) eller 112 (övrig tid). Du som är tjänsteperson och hyser misstanke om att ett barn far illa är enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen skyldig att upprätta en anmälan till socialtjänsten. Mer information om din anmälningsplikt hittar du på socialstyrelsen.se Du är annars välkommen att ringa socialtjänstens mottagningsenhet på telefonnummer 0923-65064 för konsultation. Om du gör anmälan som tjänsteperson på Kalix kommun ser vi gärna att du går in via Kalix kommuns intranät så att du loggas in i din yrkesroll och kan få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. OBS! Om du tror att barnet befinner sig i akut fara, ring Socialförvaltningen via Kalix kommuns växel på 0923-650 00 (kontorstid vardagar) eller 112 (övrig tid). 
- 
Orosanmälan gällande personer med riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematikOm du känner oro för att personer över 20 år far illa med anledning av riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematik är det viktigt att du berättar det för oss som har möjlighet att erbjuda stöd och hjälp. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. Sedan blir det vår, Individ- och familjeomsorgens, uppgift att kontakta den person din anmälan gäller. Tjänsten är flyttad till socialförvaltningens nya medborgarportal https://www.kalix.se/stod Om du känner oro för att personer över 20 år far illa med anledning av riskbruk, skadligt bruk eller beroendeproblematik är det viktigt att du berättar det för oss som har möjlighet att erbjuda stöd och hjälp. Orosanmälan via denna e-tjänst tas emot under kontorstid. Sedan blir det vår, Individ- och familjeomsorgens, uppgift att kontakta den person din anmälan gäller. Tjänsten är flyttad till socialförvaltningens nya medborgarportal https://www.kalix.se/stod 
- 
Årsräkning / SluträkningVarje år ska du som god man eller förvaltare lämna in en årsäkning och redogörelse om du förvaltar huvudmannens tillgångar. Det kan du göra här. 
Utbildning och förskola (21)
- 
Anmälan om längre vistelse utomlandsDetta är en e-tjänst där du som vårdnadshavare kan ansöka om upphörande av skolplikt avseende längre utlandsvistelse. Du legitimerar dig med BankID. Om du inte har BankID kan du ansöka genom att fylla i blankett för upphörande av skolplikt – längre utlandsvistelse. Tryck på "hämta blankett" för att ladda hem PDF-filen, sedan kan du skriva ut och fylla i denna, var noga med att fylla i allt som efterfrågas. Detta är en e-tjänst där du som vårdnadshavare kan ansöka om upphörande av skolplikt avseende längre utlandsvistelse. Du legitimerar dig med BankID. Om du inte har BankID kan du ansöka genom att fylla i blankett för upphörande av skolplikt – längre utlandsvistelse. Tryck på "hämta blankett" för att ladda hem PDF-filen, sedan kan du skriva ut och fylla i denna, var noga med att fylla i allt som efterfrågas. 
- 
Ansök om barnsomsorgHär kan du som är folkbokförd vårdnadshavare i kommunen ansöka om förskole-/fritidshemsplats, redovisa och ändra inkomst samt avsluta placering. Denna e-tjänst kräver att du har en e-legitimation för säker underskrift. 
- 
Ansökan elevresor, Gymnasiestudier på annan skolortRespektive hemkommun ansvarar för ’sina’ elever oavsett skolort. Det innebär att elever folkbokförda i Kalix kommun som studerar på annan ort och dagligen busspendlar ansöker hos hemkommunen. Ansökan görs av vårdnadshavare eller myndig elev. Länstrafiken tillverkar korten som skickas hem till eleven. Elever som studerar vid Furuhedsskolan behöver inte skicka in någon ansökan. Respektive hemkommun ansvarar för ’sina’ elever oavsett skolort. Det innebär att elever folkbokförda i Kalix kommun som studerar på annan ort och dagligen busspendlar ansöker hos hemkommunen. Ansökan görs av vårdnadshavare eller myndig elev. Länstrafiken tillverkar korten som skickas hem till eleven. Elever som studerar vid Furuhedsskolan behöver inte skicka in någon ansökan. 
- 
Ansökan om godkännande för att utöka antalet platser i fristående förskola och fritidshemEn förskola, ett fritidshem eller en öppen fritidsverksamhet som redan innehar ett godkännande men som av olika anledningar önskar utöka platserna ska ansöka om ett nytt godkännande. Godkännande ska lämnas om den enskilde har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen. Observera att följande avgifter för ansökningar om godkännande av fristående förskolor och vissa fristående fritidshem gäller: 
 a) 25 000 kronor för ansökan om nyetablering av fristående förskola och vissa fritidshem.
 b) 15 000 kronor för ansökan om utökning av befintligt godkännande.
 c) 15 000 kronor för ansökan om ägarbyte.En förskola, ett fritidshem eller en öppen fritidsverksamhet som redan innehar ett godkännande men som av olika anledningar önskar utöka platserna ska ansöka om ett nytt godkännande. Godkännande ska lämnas om den enskilde har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen. Observera att följande avgifter för ansökningar om godkännande av fristående förskolor och vissa fristående fritidshem gäller: 
 a) 25 000 kronor för ansökan om nyetablering av fristående förskola och vissa fritidshem.
 b) 15 000 kronor för ansökan om utökning av befintligt godkännande.
 c) 15 000 kronor för ansökan om ägarbyte.
- 
Ansökan om godkännande och rätt till bidrag för fristående verksamhet (friskolor, fria förskolor med flera)Ansökan ska följa kommunens riktlinjer för godkännande och rätt till bidrag samt göras i god tid innan verksamheten beräknas starta. Efter att en komplett ansökan inkommit till utbildningsförvaltningen är vår målsättning att utredningstiden ska vara högst fyra (4) månader. Kalix kommun kan komma att kräva ytterligare uppgifter från sökanden, utöver det som framgår i blanketten. Beslut om godkännande fattas av Utbildningsnämnden. Ansökan ska följa kommunens riktlinjer för godkännande och rätt till bidrag samt göras i god tid innan verksamheten beräknas starta. Efter att en komplett ansökan inkommit till utbildningsförvaltningen är vår målsättning att utredningstiden ska vara högst fyra (4) månader. Kalix kommun kan komma att kräva ytterligare uppgifter från sökanden, utöver det som framgår i blanketten. Beslut om godkännande fattas av Utbildningsnämnden. 
- 
Ansökan om skolskjuts vid växelvis boendeEtt växelvis boende måste vara ett fast arrangemang där eleven bor lika mycket hos båda föräldrarna. Folkbokföringsadressen avgör skolplaceringen och rättigheten till skolskjuts men vid växelvis boende är eleven berättigad till skolskjuts från båda vårdnadshavarna givet att rådande avståndsregler uppfylls. Rätten till skolskjuts gäller endast om vårdnadshavaren är folkbokförd i kommunen vilket medför att eleven endast har rätt till skolskjuts inom kommunen. Särskild ansökan om skolskjuts vid växelvis boende ska lämnas in till kommunens skolskjutshandläggare inför varje läsår och kommunen gör alltid en individuell bedömning av varje enskilt fall. Observera att skolskjuts vid växelvis boende inte gäller till och från fritidshem. Gymnasieelev beviljas inte skolkort vid växelvis boende. Ett växelvis boende måste vara ett fast arrangemang där eleven bor lika mycket hos båda föräldrarna. Folkbokföringsadressen avgör skolplaceringen och rättigheten till skolskjuts men vid växelvis boende är eleven berättigad till skolskjuts från båda vårdnadshavarna givet att rådande avståndsregler uppfylls. Rätten till skolskjuts gäller endast om vårdnadshavaren är folkbokförd i kommunen vilket medför att eleven endast har rätt till skolskjuts inom kommunen. Särskild ansökan om skolskjuts vid växelvis boende ska lämnas in till kommunens skolskjutshandläggare inför varje läsår och kommunen gör alltid en individuell bedömning av varje enskilt fall. Observera att skolskjuts vid växelvis boende inte gäller till och från fritidshem. Gymnasieelev beviljas inte skolkort vid växelvis boende. 
- 
Ansökan om skolskjuts vid växelvist boendeEtt växelvis boende måste vara ett fast arrangemang där eleven bor lika mycket hos båda föräldrarna. Folkbokföringsadressen avgör skolplaceringen och rättigheten till skolskjuts men vid växelvis boende är eleven berättigad till skolskjuts från båda vårdnadshavarna givet att rådande avståndsregler uppfylls. Rätten till skolskjuts gäller endast om vårdnadshavaren är folkbokförd i kommunen vilket medför att eleven endast har rätt till skolskjuts inom kommunen. Särskild ansökan om skolskjuts vid växelvis boende ska lämnas in till kommunens skolskjutshandläggare inför varje läsår och kommunen gör alltid en individuell bedömning av varje enskilt fall. Observera att skolskjuts vid växelvis boende inte gäller till och från fritidshem. Gymnasieelever söker skolskjuts via separat e-tjänst. Ett växelvis boende måste vara ett fast arrangemang där eleven bor lika mycket hos båda föräldrarna. Folkbokföringsadressen avgör skolplaceringen och rättigheten till skolskjuts men vid växelvis boende är eleven berättigad till skolskjuts från båda vårdnadshavarna givet att rådande avståndsregler uppfylls. Rätten till skolskjuts gäller endast om vårdnadshavaren är folkbokförd i kommunen vilket medför att eleven endast har rätt till skolskjuts inom kommunen. Särskild ansökan om skolskjuts vid växelvis boende ska lämnas in till kommunens skolskjutshandläggare inför varje läsår och kommunen gör alltid en individuell bedömning av varje enskilt fall. Observera att skolskjuts vid växelvis boende inte gäller till och från fritidshem. Gymnasieelever söker skolskjuts via separat e-tjänst. 
- 
Ansökan om tilläggsbelopp gällande extraordinärt stödHär kan friskolor och kommuner ansöka om tilläggsbelopp gällande extraordinärt stöd. Ansökan lämnas in senast den 31 oktober för nästkommande kalenderår. Beslut om tilläggsbelopp fattas senast den 1 december gällande vårterminen kommande kalenderår och den 1 juni gällande höstterminen, under förutsättning att fullständig ansökan inkommit till utbildningsförvaltningen. Läs Riktlinjer och rutiner för tilläggsbelopp gällande extraordinärt stöd Här kan friskolor och kommuner ansöka om tilläggsbelopp gällande extraordinärt stöd. Ansökan lämnas in senast den 31 oktober för nästkommande kalenderår. Beslut om tilläggsbelopp fattas senast den 1 december gällande vårterminen kommande kalenderår och den 1 juni gällande höstterminen, under förutsättning att fullständig ansökan inkommit till utbildningsförvaltningen. Läs Riktlinjer och rutiner för tilläggsbelopp gällande extraordinärt stöd 
- 
Ansökan om uppskjuten skolpliktSkolplikten inträder höstterminen det kalenderår barnet fyller sex år. Skolplikten ska börja fullgöras i förskoleklassen. Om det finns särskilda skäl får barnet börja fullgöra sin skolplikt i förskoleklassen först höstterminen det kalenderår barnet fyller sju år. 
- 
Ansökan till gymnasietHär kan du ansöka till gymnasiet, Furuhedsskolan, i Kalix. 
- 
Ansökan till KulturskolanHär kan du ansöka till Kulturskolans grupper och ämnen via webben. Du kan också säga upp din plats i Kulturskolan via e-tjänsten. Tjänsten är öppen för alla, och kräver inte inloggning med användarnamn eller lösenord. 
- 
Ansökan till vuxenutbildningAnsökan till vuxenutbildningen inom Kalix Kommun. 
- 
Beställning av betygskopia, FuruhedsskolanHär kan du beställa betygskopia/utdrag ur betygskatalog från avslutade studier vid Furuhedsskolan ungdomsgymnasiet/gymnasieskolan i Kalix. Din beställning hanteras snarast möjligt.Betygskopior från annan skola/skolform/huvudman t ex komvux eller grundskola beställs inte här utan då kontaktas respektive skolas administration.Här kan du beställa betygskopia/utdrag ur betygskatalog från avslutade studier vid Furuhedsskolan ungdomsgymnasiet/gymnasieskolan i Kalix. Din beställning hanteras snarast möjligt.Betygskopior från annan skola/skolform/huvudman t ex komvux eller grundskola beställs inte här utan då kontaktas respektive skolas administration.
- 
Fronter - lärplattform för vuxeutbildningen i KalixFronter är en webbaserad lärplattform som används inom Kalix kommuns vuxenutbildning. I Fronter kan du arbeta tillsammans med andra på webben. 
- 
InackorderingsstödHär kan du göra en ansökan om inackorderingsstöd från Kalix kommun. 
- 
Kontakta studie- och yrkesvägledning Kalix VuxenutbildningBehöver du träffa en studie- och yrkesvägledare kan du boka tid här. Du kan välja att boka ett fysiskt möte på plats eller ett telefonmöte. 
- 
Modersmålsundervisning/minoritetsspråksundervisning - ansökanFör att vara berättigad till modersmålsundervisning ska: - språket användas som dagligt umgängesspråk i hemmet (undantag minoritetsspråk och adoptivbarn)
 och
- eleven ha grundläggande kunskaper i sitt modersmål (undantag minoritetsspråk).
 
- språket användas som dagligt umgängesspråk i hemmet (undantag minoritetsspråk och adoptivbarn)
- 
Pendlingsbidrag för studenterHär kan du som bor i Kalix och pendlar med kollektivtrafik till studier vid universitet, högskola, komvux eller folkhögskola utanför orten ansöka om pendlingsbidrag, förutsatt att motsvarande utbildning inte erbjuds i Kalix kommun och att pendlingsavståndet anses vara rimligt. 
- 
SchoolSoft - en lärplattform för grundskolor och gymnasieKalix kommuns grundskola och gymnasium använder den internetbaserade lärplattformen SchoolSoft i sitt dagliga arbete. E-tjänsten underlättar kommunikation och information mellan föräldrar, elever och skolpersonal. I verktyget kan man bland annat se schema, studieplaner, betyg, närvaro samt anmäla frånvaro och kommunicera med skolans personal. Kalix kommuns grundskola och gymnasium använder den internetbaserade lärplattformen SchoolSoft i sitt dagliga arbete. E-tjänsten underlättar kommunikation och information mellan föräldrar, elever och skolpersonal. I verktyget kan man bland annat se schema, studieplaner, betyg, närvaro samt anmäla frånvaro och kommunicera med skolans personal. 
- 
Utflyttningsanmälan - utflytt eller byte till skola i en annan kommunAnvänd denna e-tjänst för att anmäla utflyttning och avsluta skolplacering i Kalix kommun. Eventuell fritidshemsplats måste sägas upp via e-tjänst (e-barnomsorg), 30 dagar innan sista närvarodag. 
- 
Val och byte av skolaDenna e-tjänst ska användas då man flyttar till kommunen, byter skola inom kommunen eller ska börja förskoleklass och ska göra sitt skolval. 

